Танци с четките за грим: Тони Стрелкова

Красотата днес е издигната в култ, а едно от най- верните и оръжия е гримът. Той може да бъде едва забележим или изпъкващо крещящ, но и в двата случая е важно да бъде поставен правилно и да е съобразен с човека и повода. А това не винаги се получава с гледане на клипчета в Интернет. И понякога е добре да се оставим в ръцете на професионалист, вместо да правим експерименти с незадоволителен финал.

Искам да ви запозная с една дама от Варна, която  умее да прави чудеса с четките.  Това е Тони Стрелкова. Но преди да се отдаде на грима, тя е била посветена на друга муза.

Здравей Тони, разкажи ми малко за себе?

Т: Израснала съм сред хора на изкуството, имах щуро детство и луди-млади години. От малка съм по сцените- театрални и танцови, Участвала съм в пиеси с по- големите от мен. Обикаляла съм градове и конкурси. Занимавах се със състезателни танци, пиано, а след това танците преминаха от модерен балет в професионално занимание и така избрах да уча танцов театър в НБУ.

Родителите ми ме възпитаваха да съм самостоятелна, упорита, силна, уверена. Да си поставям цели и да ги преследвам, а любовта ми към изкуството ме насочи към грима. Tам има естетика, можеш да твориш, има въображение, има мисъл, има тема, можеш да разкажеш история от няколко цвята. Можеш да я направиш тази история.

image-0-02-05-774a31c00522cf28e8040e0ea61504fd00ed85201360ebddbd6a4b908c8266be-V (1)

Как се запали по гримирането? Можем ли да кажем, че твое хоби, се е превърнало в професия?

Т: След танците дойде ред на грима. Той навлезе в моя живот като естествено продължение на всичко, което ме е вдъхновявало. Смених само изразните средства. С мъжа ми пренесохме любовта си и в работата. Той твори красоти върху косите на клиентките, а аз върху лицата им.

Моето хоби беше танцът и той се превърна в моя професия, но в един момент се наложи да сменя града и беше трудно да продължа само да танцувам и да се издържам по този начин. Сега мога да кажа, че съм удовлетворена, гримът дойде тъкмо навреме. Все пак да танцуваш с четката също е много красиво.

С какви хора работиш? Участвала ли си в по- интересни проекти, разчитащи на ефектния грим?

Т: Любовта към изкуството ме среща с подобни на мен хора. Случайно или не, с тях реализираме много интересни проекти. Още в началото на пътя ми като гримьор участвах в създаването на първото по рода си в България интерактивно кино, със заглавие “Съзнателно кино” на младата режисьорка Мариета Печанска, с участието на Деси Тенекеджиева.

Един много интересен конкурс няма да забравя. Темата беше за хартията в съвременното изкуство. Там работих с невероятния фотограф Димитър Дачев. Фризьорът, който сътвори чудото с хартия в косата на модела е Стоян Кондов. Няма да забравя и поканата на Гоош от The Center, за невероятната екранизация на стихотворението на Робърт Бърнс- “Финдли- Навиването”, където основното изразно средство бе тялото. Невероятно изживяване и набор от емоции и спомени.

image-0-02-05-0eee2ab25b910b02fb3cdeac20acb2d91cb934040533b5e1d6cabd90308bc01a-V (1)

Била съм част от много модни конкурси, телевизионни изяви, проекти със страхотни наши варненски фотографи. Това ме зарежда и ми дава опит, сила и увереност, най- вече в нещата, които правя

Каква е разликата между гримьор и make up артист (освен английската думичка:)?

Т: Разликата е в артистизмът. Ти не правиш грим просто за да украсиш едно лице. Ти го правиш, за да подчертаеш характера на това лице, за да се чувства дамата уверена и винаги се опитвам да подчертая нейния натюрел. Дори бенките в древността са носели различно послание. Всъщност моята цел е ефектния грим. Искам да изляза от клишетата и шаблона, никога не ми е било достатъчно това, което се случва. Винаги съм търсила естетското и авангардното. И това е разликата между двете названия.

Какви са модерните тенденции сега в грима?

Т: За мен тенденциите са по скоро за подиума, в реалния живот отношение към грима има възрастта, настроението, сезонът. Основна тенденция за мен в грима е да не се прекалява. Както се казва: малкото е много. А на подиумът отново на мода е осемдесетарският дух- опушени очи, но не прецизно опушени, а почти размазани, сякаш си преспала с грима след дългата вечер. Много спирала, руж от скулите на лицето чак до челото над веждите, силни активни устни и най- вече чистата и сияйна кожа- на нея се залага много.

image-0-02-05-c3b8618804aac86cbec6f824504d12ae0b0819acb7d91ebeec37ac8bef135024-V (1)

Формата на веждите променя ли се?

Т: Веждите са рамката на лицето. Те са от изключително значение, за да изглеждаме добре. Можеш да направиш един и същ грим на различни лица, но веждите придават характер. Те са отделна модна линия и се менят във времето. Във Флоренция през Възраждането са ги бръснели, а в древен Египет са ги подчертавали да изглеждат плътни и изразителни. Но формата трябва да е съобразена с лицето, а не с модата.

Ти какво предпочиташ за себе си- ежедневен или ефектен грим?

Т: За себе си предпочитам ежедневен лек грим. Залагам на чиста и свежа кожа. Обръщам доста внимание на лицето- пилинг, кремове, лосиони, хидратори. Дори рядко ползвам фон дъо тен, заменям го със CC крем. Понякога слагам леки изкуствени, но ефирни мигли за уплътняване и цветни устни.

Какви продукти са нужни на всяка жена, за да бъде добре гримирана?

Т: За да бъде добре гримирана една жена, това означава гримът да изглежда невидим и когато хората я срещнат да кажат “о колко добре изглеждаш”, а не” колко е хубав гримът ти”. По това може да се познае как е гримирана дамата, особено, когато го прави сама. Според мен най- необходимите продукти са: добре подбран фон дъо тен, съобразен с цвета на кожата и тялото, спирала, която е задължителна, малко сенки за вежди, ако има нужда; свежо червило и разбира се руж, който освен че придава свежест може и да свали 5 години от възрастта ни.

Занимаваш се с преподаване, кое е най- важното, което държиш да предадеш на ученичките си?

Т: Това, на което най вече искам да науча моите момичета е да намерят собствения си стил. Стимулирам ги и ги подтиквам да извлекат най- доброто от себе си и да не спират да се развиват. Другото важно нещо е практиката и това да търсят професионализма. Има много хора, които подценяват професията ни и за това е важно да се търси професионализмът, Това би ги отличило.

Идва така чаканото топло време, и в тази връзка да ни кажеш- сезонът има ли значение за грима?

Т: Разбира се сезонът има значение за грима. Времето ни влияе както емоционално и здравословно. Сменят се настроенията със сезоните, така се сменя и гримът.

Зимата можем да си позволим по- тежки текстури, които ще предпазят кожата ни и ще я държат свежа. Лятото може да пропуснем фон дъо тенът, защото ще имаме лек слънчев загар. Но независимо от сезона трябва да почистим добре кожата си и да я хидратираме, да слагаме нежни цветове и да не прекаляваме. Важно е да полагаме грима поне половин час преди излизане, така че той да улегне и да се слее с кожата, така ще изглежда по натурално и естествено. И никога не бива да премахваме грима само с вода, а да се доверим на специален продукт.

image-0-02-05-509aa32f6baf3f6e5f00c2c31be826c7d144a479e78ab09ae410a947f315ce60-V (1)
Тони в действие- дамата с четките

Какво би посъветвала момичетата, на които предстои бал? Знаеш какви гротесни картини се получават понякога.

Т: За баловете вече съм по- спокойна, Мисля че мина времето на гротесните картини и вече срещам много нежни създания. И все пак искам да посъветвам момичетата да не вярват само на интернет или на помощ от приятелки, а да се обърнат към професионалист, който ще ги насочи правилно и дори може да им даде полезни съвети и за ежедневието им.

Гримът задължителен ли е според теб?

Т: Да е задължителен е силно казано, по-скоро е необходимост. Младите лица нямат нужда от грим. От определен период нататък гримът не е толкова задължителен колкото е нужда. Естествено всичко трябва да е премерено и съобразено с възрастта, Той не е създаден да се носи като маска, а за да подчертае и допълва естествния вид. Дамите не трябва да използват грима за да скрият естествената си красота.

Какво искаш още да ни кажеш?

Т: Колкото да сме силни и амбициозни не можем да постигнем всичко, към което се стремим без подкрепата и помощта на човека до нас и без знанията и опита на хората, готови да ни ги предадат. И аз за това искам да благодаря на моя съпруг Стоян Кондов, за това, че винаги е до мен- в работата и живота. Искам да благодаря и на моята първа голяма учителка в гримирането Кристина Славова- от нея научих страшно много. Опитът, който имам ми е от нея и сега аз искам да предам същото на моите ученички.

Снимки: личен архив Тони Стрелкова. Гримът на моделите и тези за корицата са дело на Тони.

Leave a Reply

